25 lutego w Szkole Podstawowej dla Dziewcząt ,,Źródło’ w Krakowie odbył się finał konkursu recytatorskiego poświęconego wierszom Joanny Kulmowej. Z naszej szkoły do tego etapu dostało się kilkanaście uczennic, dlatego w poniedziałkowy poranek, w autobusie jadącym do Krakowa, dziewczynki dzielnie ćwiczyły swoje popisy recytatorskie. Rozbrzmiewały wiersze o trzech ciotkach, o Andersenie, o mamie, o dziesięciu rękach, o ośle etc. Po przyjeździe na miejsce, dziewczynkom zaczęła do oczu zaglądać trema i niepewność. I tak trwały, aż do momentu występu, bo potem było już tylko lepiej, a dla niektórych, okazało się najlepiej jak to tylko możliwe! Jurorzy – zespół nauczycielek oraz krakowski aktor Marcin Kobierski, usłyszeli piękne głosy, kilkanaście razy przeżywali interpretacje ,,Ballady o trzech ciotkach” (każdorazowo zachwyt był inny), zdumiewały ich umiejętności młodych recytatorek. Dziewczyny zostały ocenione w dwóch kategoriach wiekowych (I-III oraz IV-VIII). W pierwszej kategorii nasza uczennica – Julia Kraus zajęła III miejsce. W kategorii dziewcząt starszych, wśród których rywalizacja była na bardzo wysokim i niezwykle zbliżonym poziomie, dziewczyny zdobyły…. wszystkie (!) możliwe miejsca oraz wyróżnienie. Wyróżniona została Joanna Socha, miejsce trzecie powędrowało do Klary Gwóźdź, drugie do Magdaleny Basińskiej, natomiast pierwsze miejsce zajęła Olga Hobler. Brawo, brawo, brawo! Na koniec tego wydarzenia nagrodzone recytatorki zaprezentowały wiersze w auli szkoły. Potem był czas świętowania i gratulacji. Dla każdej uczestniczki, niezależnie od wyniku, był to konkurs, w którym u jednej wygrała odwaga, u drugiej pokora, a jeszcze u innej wytrwałość. Serdeczne gratulacje!
Szkolna wędrówka przez galaktykę – ,,Orbitek" w Płomieniu
30 stycznia 2019 r. uczennice Szkoły „Płomień” udały się na wędrówkę po galaktyce. Kilka słów o tym wydarzeniu od uczennic klasy 1b oraz 5d:
„W planetarium „Orbitek” było fajnie, bo oglądałyśmy planety i różne gwiazdozbiory. Mogłyśmy przemieszczać się z planety na planetę! Najlepsza jednak była zjeżdżalnia, wtedy myślałyśmy, że wirujemy naprawdę. To była bardzo ciekawa podróż!”
Julia i Małgosia kl. IB
„Na lekcjach poszłyśmy do Sali gimnastycznej, gdzie był rozłożony wielki, okrągły namiot. W namiocie miły Pan Michał wyświetlał na suficie i na ścianach obrazy i filmiki. To było zachwycające! Dowiedziałyśmy się wielu rzeczy, takich jak to, że są gwiazdy dużo większe niż Słońce. Jeździłyśmy też na rollercoasterze… Tak się przynajmniej nam wydawało. I tak samo wydawało się nam, że lecimy na Księżyc. Zobaczyłyśmy pięknie rozgwieżdżone niebo 3D… Ogólnie było super pięknie. Na pierwszy rzut oka planetarium wyglądało niepozornie, ale w środku, w trakcie seansu, było po prostu pięknie!”
Marta Wieczorek i Agata Czekaj z klasy 5D
Wolontariat w klasach starszych
Regularnie, od dłuższego czasu nasza szkoła bierze udział w wolontariacie. To idealna forma, aby uwrażliwić nasze uczennice na szacunek do osób starszych, odpowiedzialność, lojalność, bezinteresowną pomoc potrzebującym. Jesteśmy w stałym kontakcie z podopiecznymi oddziału opiekuńczo-pielęgniarskiego Szpitala w Murckach oraz z osobami potrzebującymi z Giszowca. W tym tygodniu szóstoklasistki odwiedziły pacjentki w szpitalu. Finałowa piosenka z Dnia Babci i Dziadka wycisnęła niejedną łzę. Dziewczynki poprowadziły również warsztaty plastyczne. Tym razem tworzyły z ,,przyszywanymi” babciami i dziadkami zimowe kolaże.
Nauka przez zabawę!
Klasy czwarte rozpoczęły proces poznawania i badania własnego otoczenia. Dziewczynki dowiedziały się, że to, co widzimy wokół siebie nie zawsze jest bezpieczne, przyjemne i dobre, choć często tak nam się jawi. Uczennice postanowiły wziąć sprawy w swoje ręce i samodzielnie zaprojektować przestrzeń wokół siebie. W tym celu rozpoczęły naukę przez zabawę i…założyły własną szklarnię edukacyjną. Dziewczynki składały samodzielnie pojemniki, posadziły i podlały nasiona. W najbliższym czasie będą mogły pielęgnować i obserwować rośliny, rozwijając pasję ogrodniczą. Celem zabawy jest kształcenie poczucia obowiązkowości, systematyczności i spostrzegawczości.
Czwartoklasistki w muzeum na tropie Tomka Wilmowskiego!
W ramach projektu międzyprzedmiotowego angielsko-polsko-geograficznego, dziewczęta z klasy 4a odwiedziły wystawę w Muzeum Śląskim ,,Na tropie Tomka”. W klasie, w przededniu wyprawy, uczennice poznały postać Tomka Wilmowskiego, głównego bohatera serii autorstwa Alfreda Szklarskiego. W czasie zajęć w muzeum zadaniem ich było odszukanie zaginionego w czasie podróży bohatera – w tym celu odwiedziły kolejno Australię, Afrykę, Amerykę Południową, Amerykę Północną oraz Azję, szukały wskazówek, odczytywały pismo lusterkowe, dowiedziały się, co oznaczały rysowane przez Apaczy znaki, czym różni się tipi od wigwamu, ile gatunków ryb pływa w rzekach Amazonii, miały możliwość przebrać się w weselne stroje autochtonicznych mieszkańców Azji, wysłuchać legend Aborygenów i zbudować afrykańską wioskę Masajów, a nawet sprawdzić, jak pachnie wanilia, pieprz i inne przyprawy pochodzące z Ameryki Południowej. Wszystkie zmysły zostały aktywowane, w dodatku w języku angielskim. W drugiej części warsztatów dziewczęta ilustrowały opowieści, baśnie i mity z różnych części świata, a następnie prezentowały je pozostałym grupom. W tym dniu dziewczęta tak głęboko zanurzyły się w język angielski, że kiedy pani prowadząca drugą część warsztatów zapytała po polsku: ,,Co to jest mit?” w pierwszym odruchu odpowiedziały: ,,mięso!”* Już niedługo na tę samą wyprawę wybierze się klasa 4 b.
*meat (ang. [mi:t]) – mięso