Statut Szkoły
Statut
Szkoły Podstawowej dla Dziewcząt „Płomień”
w Katowicach
I Postanowienia ogólne
§ 1
- Na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz z 2021 r. poz. 4) uchwala się Statut Szkoły Podstawowej dla Dziewcząt „PŁOMIEŃ”, wpisanej do ewidencji szkół niepublicznych pod numerem 12 / 2012, zwanej dalej Szkołą.
- Szkoła działa zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz niniejszym Statutem.
- Szkoła jest prowadzona przez Stowarzyszenie Na Rzecz Edukacji i Rodziny WĘGIELEK
w Katowicach, zwane dalej Stowarzyszeniem, podlega jego kontroli w zakresie organizacji
i finansów. - Nadzór pedagogiczny nad działalnością Szkoły wykonuje Katowicki Kurator Oświaty.
- Stowarzyszenie zapewnia właściwe warunki BHP osobom przebywającym w lokalu szkoły.
- Szkoła może używać nazwy skróconej – SP Płomień.
§ 2
- Ośmioletnia szkoła podstawowa jest szkołą niepubliczną, o której mowa w art. 14 ust. 3 ustawy – Prawo oświatowe.
- Szkoła realizuje podstawę programową zgodną z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, z późniejszymi zmianami ( art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. b, ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 910 i 1378 oraz
z 2021 r. poz. 4) - Siedziba Szkoły mieści się w Katowicach, przy ul. Karliczka 15.
§ 3
- Szkoła używa pieczęci urzędowej, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła może posiadać własny sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.
- Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
II MISJA, Cele i zadania Szkoły
§ 4
- Misją szkoły jest razem z rodzicami uczyć i wychowywać dziewczęta w oparciu o personalizm chrześcijański.
- Podstawowym celem Szkoły jest pomoc rodzicom w kształceniu oraz wychowaniu uczennic.
- Szkoła jest placówką o charakterze świeckim, w której w procesie edukacyjno-wychowawczym wśród rodziców, uczennic, nauczycieli oraz pozostałych pracowników Szkoły stosowany jest chrześcijański system wartości.
- Szkoła realizuje cele dydaktyczne i wychowawcze zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz Statutem Stowarzyszenia, w szczególności poprzez:
- personalizację kształcenia, wymagającą aktywności uczennic,
- edukację kulturalną, artystyczną i techniczną, kształtowanie osobistych opinii, odpowiedzialnego użycia wolności, umiejętności współżycia z innymi,
- umożliwienie przyswajania umiejętności rozumowania i refleksji, aby uczennice potrafiły wykonywać swoją pracę z coraz większą dyscypliną, były coraz bardziej krytyczne w rozumowaniu i bardziej sprawiedliwe w sądach,
- kształtowanie postaw prospołecznych poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu.
- maksymalne wykorzystanie możliwości każdej uczennicy,
- wspieranie w uczennicach solidarności i otwartości na zmiany społeczne, ekonomiczne, polityczne,
- wykorzystywanie nowych sposobów komunikowania się oraz zdobyczy naukowych
i technologicznych, - zwrócenie uwagi na rozwój fizyczny i edukację sportową uczennic,
- kształtowanie wrażliwości estetycznej uczennic, z uwzględnieniem przejawów ich własnej oryginalności i kreatywności,
- zapewnienie nauczania języków obcych na wysokim poziomie,
- sprawowanie opieki nad uczennicami odpowiednio do ich potrzeb i możliwości Szkoły.
§ 5
Realizując cele i zadania, o których mowa w § 4, Szkoła w szczególności:
- kształtuje środowisko wychowawcze wspomagające pełny rozwój osoby,
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności na poziomie określonym przepisami przewidzianymi dla szkół publicznych, niezbędnych do uzyskania świadectwa,
- umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kształcenia.
§ 6
- Opiekę nad uczennicami przebywającymi w Szkole sprawują nauczyciele lub inne osoby pełnoletnie zgodnie z planem zajęć szkolnych, planem dyżurów i planem zajęć pozalekcyjnych, a poza terenem Szkoły nauczyciele lub inne osoby pełnoletnie odpowiedzialne za te zajęcia.
- Szkoła umożliwia uczennicom potrzebującym pomocy – pomoc zindywidualizowaną według ich potrzeb i własnych możliwości, a uczennicom szczególnie uzdolnionym – dodatkowy rozwój
w zakresie ich zainteresowań.
III Organy Szkoły
§ 7
- Organami Szkoły są:
- Dyrektor i jego Zastępcy (Rada Zarządzająca Szkoły),
- Rada Pedagogiczna.
- Sprawy sporne między organami rozstrzyga Zarząd Stowarzyszenia.
- Działające w szkole organy wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej
i prowadzonej działalności.
§ 8
- Dyrektora Szkoły powołuje i odwołuje Zarząd Stowarzyszenia. Dyrektorem Szkoły może być osoba nie będąca nauczycielem.
- Kandydatów na Zastępców Dyrektora przedstawia Zarządowi Stowarzyszenia Dyrektor. Powołanie
i odwołanie Zastępców Dyrektora może być dokonane przez Dyrektora po uzyskaniu pozytywnej opinii Zarządu Stowarzyszenia. - Zastępcami Dyrektora są:
- Zastępca Dyrektora ds. Dydaktycznych,
- Zastępca Dyrektora ds. Wychowawczych,
- Do powstania Rady Zarządzającej niezbędne jest powołanie co najmniej dwóch członków, w tym Dyrektora.
- W posiedzeniach Rady Zarządzającej mogą uczestniczyć zaproszeni goście.
- Zarząd Stowarzyszenia może powoływać tę samą osobę w skład kilku Rad Zarządzających.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w Szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami.
- Do zadań Dyrektora Szkoły należy w szczególności:
- kierowanie całą działalnością Szkoły i reprezentowanie jej na zewnątrz,
- sprawowanie wewnętrznego nadzoru nad pracą wszystkich pracowników Szkoły,
- tworzenie planu finansowego Szkoły,
- realizacja planu finansowego Szkoły po jego zatwierdzeniu przez Zarząd Stowarzyszenia,
- pełnienie funkcji przewodniczącego Rady Pedagogicznej,
- realizowanie uchwał Rady Pedagogicznej,
- wstrzymywanie wykonania uchwał Rady Pedagogicznej niezgodnych z przepisami prawa.
O wstrzymaniu wykonania uchwały Dyrektor niezwłocznie zawiadamia Zarząd Stowarzyszenia, oraz Kuratora Oświaty i Wychowania, - odpowiedzialność za dokumentację Szkoły wobec organów, urzędów, instytucji oraz Zarządu Stowarzyszenia,
- odpowiedzialność za właściwą organizację i przebieg sprawdzianów i egzaminów prowadzonych
w Szkole, - współdziałanie ze Szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli m.in.
w organizacji praktyk pedagogicznych oraz szkoleń dla zatrudnionych nauczycieli, - stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego uczennic poprzez aktywne działania pro-zdrowotne,
- wykonywanie decyzji o zawieszeniu w prawach ucznia i skreśleniu z listy uczennic, po zaopiniowaniu przez Zespół Klasowy i uzyskaniu uchwały Rady Pedagogicznej,
- wykonywanie wszelkich innych zadań związanych z funkcjonowaniem Szkoły i kierowaniem jej działalnością.
- Zastępca Dyrektora ds. Dydaktycznych jest przełożonym nauczycieli w zakresie pracy dydaktycznej.
- Do zadań Zastępcy Dyrektora ds. Dydaktycznych należy w szczególności:
- kierowanie procesem dydaktycznym Szkoły, uwzględniającym warunki ustawowe dotyczące szkół niepublicznych z uprawnieniami Szkoły publicznej,
- sprawowanie wewnętrznego nadzoru pedagogicznego,
- odpowiedzialność za dokumentację Szkoły w zakresie opracowania i realizacji programów nauczania,
- kontrola osiągnięć nauczycieli w realizacji programów nauczania,
- wszelkie inne zadania związane z funkcjonowaniem Szkoły i kierowaniem jej działalnością, które obejmują zagadnienia związane z nauczaniem w Szkole.
- Zastępca Dyrektora ds. Wychowawczych jest opiekunem uczniów i przełożonym nauczycieli
w zakresie wychowania. - Do zadań Zastępcy Dyrektora ds. Wychowawczych należy w szczególności:
- tworzenie programu wychowawczego Szkoły, a po jego zatwierdzeniu przez Zarząd Stowarzyszenia, kontrola nauczycieli w zakresie jego realizacji i zobowiązanych do jego realizacji pracowników Szkoły,
- zatwierdzanie programów wychowawczych klas i kontrola ich realizacji,
- czuwanie nad rozwojem osobowościowym, emocjonalnym, intelektualnym uczennic,
- współpraca z wychowawcami, nauczycielami i rodzicami w zakresie rozwoju poszczególnych uczennic,
- czuwanie nad prawidłowym rozwojem kontaktów między rodzicami a szkołą, w tym
w szczególności między rodzicami a nauczycielami, rodzicami a Radą Zarządzającą Szkoły, - udzielanie uczennicom kary upomnienia ustnego, zgodnie z § 19 ust. 3 pkt b Statutu.
§ 9
- Członkowie Rady Zarządzającej Szkoły działają kolegialnie przy podejmowaniu odpowiednich uchwał, a wykonanie poszczególnych uchwał odbywa się samodzielnie. Kolegialnego działania wymaga
w szczególności:
- zatwierdzanie regulaminów innych organów Szkoły,
- podejmowanie decyzji w sprawie przyjęć uczennic do Szkoły,
- opiniowanie wszelkich wniosków wpływających do członków Rady Zarządzającej Szkoły
w sprawach bieżącej działalności Szkoły, dotyczących w szczególności uczennic, nauki
i wychowania, finansów, administracji itp., - podejmowanie decyzji o zawieszeniu w prawach ucznia,
- zatwierdzanie i zmiana tygodniowego rozkładu zajęć, zgodnie z § 12 Statutu,
- podejmowanie decyzji w sprawie zwiększenia liczby uczennic w oddziale, zgodnie z § 12 pkt. 6 Statutu.
- Uchwały Rady Zarządzającej Szkoły zapadają zwykłą większością głosów. W przypadku równości głosów decyduje głos Dyrektora.
- W posiedzeniach Rady Zarządzającej Szkoły uczestniczą osoby zaproszone przez Dyrektora.
- Każdy członek Rady Zarządzającej Szkoły:
- ma prawo uczestniczenia we wszystkich zebraniach organów Szkoły,
- może wnioskować o skreślenie uczennicy z listy uczennic,
- ma obowiązek ściśle współpracować z Zarządem Stowarzyszenia w sprawach dotyczących działalności Szkoły, w tym składać Zarządowi Stowarzyszenia niezbędne informacje w tym zakresie.
- W przypadku nieobecności Dyrektora zastępuje go jeden z Zastępców. W sprawach należących do kompetencji Zastępcy Dyrektora ds. Dydaktycznych zastępuje go w pierwszej kolejności Zastępca Dyrektora ds. Wychowawczych, a pod jego nieobecność – Dyrektor. W sprawach należących do kompetencji Zastępcy Dyrektora ds. Wychowawczych zastępuje go w pierwszej kolejności Zastępca Dyrektora ds. Dydaktycznych a pod jego nieobecność – Dyrektor.
§ 10
- Nauczyciele i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w Szkole tworzą Radę Pedagogiczną, której przewodniczącym jest Dyrektor. W posiedzeniach Rady Pedagogicznej uczestniczą wszyscy członkowie Rady Zarządzającej Szkoły. Mogą też uczestniczyć osoby zaproszone przez Przewodniczącego Rady Pedagogicznej.
- Z posiedzeń Rady Pedagogicznej sporządza się protokoły.
- Decyzje Rady Pedagogicznej są wiążące, gdy zostały podjęte zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy jej członków. - Do kompetencji Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczennic,
- składanie propozycji organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli szkoły,
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczennic,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji pedagogicznych w Szkole, po uzyskaniu zgody Zarządu Stowarzyszenia.
- Członków Rady Pedagogicznej obowiązuje zachowanie w tajemnicy poruszanych na posiedzeniu spraw, które mogą naruszać dobro Szkoły, osobiste dobro uczennic, ich rodziców i pracowników.
§ 11
- Koordynator Szkoły zwany dalej „Koordynatorem” stanowi pośredni szczebel zarządzania pomiędzy Radą Zarządzającą Szkoły, a kadrą pedagogiczną Szkoły.
- Koordynator jest powoływany na rok szkolny przez Radę Zarządzającą Szkoły.
- Do zadań Koordynatora w szczególności należy:
- uczestnictwo w planowaniu i organizowaniu roku szkolnego Szkoły,
- prowadzenie zespołów nauczycieli,
- nadzorowanie tworzenia planów lekcji i planów zastępstw,
- wspieranie Wicedyrektora Szkoły ds. dydaktycznych w zakresie sprawowania wewnątrzszkolnego nadzoru pedagogicznego oraz kontroli efektów pracy nauczycieli
w realizacji podstawy programowej poprzez programy nauczania, - współpraca z Wicedyrektorem Szkoły ds. dydaktycznych w zakresie innych zagadnień związanych z nauczaniem w Szkole,
- wspieranie Wicedyrektora Szkoły ds. wychowawczych w realizowaniu programu wychowawczego,
- współpraca z Wicedyrektorem Szkoły ds. wychowawczych w zakresie realizowania innych zagadnień.
IV Organizacja Szkoły
§ 12
- Szkoła jest szkołą dla dziewcząt.
- Szkoła kształci dziewczęta w zakresie klas I – VIII.
- W zakresie terminów rozpoczęcia i zakończenia zajęć szkolnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich Szkoła stosuje przepisy dotyczące organizacji roku szkolnego uwzględniające Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 4 września 2020 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U.2020 poz. 1604), a także zalecenia Kuratora Oświaty i respektujące kalendarz roku liturgicznego.
- Rok szkolny dzieli się na trzy trymestry, których czas trwania ustala Rada Zarządzająca Szkoły,
a ogłasza Dyrektor na pierwszym posiedzeniu Rady Pedagogicznej przed rozpoczęciem danego roku szkolnego. - Przed zakończeniem każdego trymestru ma miejsce klasyfikacja śródroczna, a przed zakończeniem danego roku szkolnego – klasyfikacja końcoworoczna.
- Podstawową jednostką organizacyjną Szkoły jest oddział klasowy. Oddział klasowy nie może liczyć więcej niż 26 uczennic. W szczególnych przypadkach decyzją Rady Zarządzającej Szkoły liczba uczennic w oddziale może zostać zwiększona.
- Organizację zajęć dydaktyczno-wychowawczych w poszczególnych oddziałach określa szczegółowo tygodniowy rozkład zajęć zgodnie z arkuszem organizacyjnym, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy.
- Zajęcia z języka obcego w ramach innowacji pedagogicznej mogą odbywać się w grupach mieszanych pomiędzy oddziałami, a dobór uczennic w grupie warunkuje ich poziom kompetencji językowych oraz styl pracy. Zajęcia te pozwalają na rozwijanie umiejętności językowych w tempie na miarę indywidualnych możliwości uczennicy. Co roku podział na grupy jest weryfikowany testem językowym.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 90 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony
w tygodniowym rozkładzie zajęć. W ramach specyficznych potrzeb dydaktyczno-wychowawczych dziewcząt zajęcia mogą być prowadzone w blokach tematycznych, z uwzględnieniem przepisów dotyczących łącznego trwania czasu zajęć. W czasie przerw prowadzone są dyżury nauczycieli. - Czas trwania poszczególnych zajęć edukacyjnych w klasach I – III ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- Szkoła może funkcjonować w oparciu o niepełną strukturę klas.
§ 13
- Dla realizacji zadań statutowych Szkoła zapewnia możliwość korzystania z:
- sal do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
- pracowni specjalistycznych;
- sali gimnastycznej z odpowiednimi urządzeniami sportowymi i rekreacyjnymi,
- Dla uczennic, które muszą dłużej przebywać w Szkole ze względu na czas pracy ich rodziców (prawnych opiekunów) lub organizację dojazdu do Szkoły, Szkoła może organizować opiekę.
- W Szkole działa stołówka szkolna dla uczennic i personelu Szkoły.
§ 14
- W Szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje, których cel jest zgodny z charakterem
i profilem wychowawczym Szkoły. - O zgodności celów, o których mowa w pkt 1 decyduje Dyrektor Szkoły wyrażając zgodę na ich działalność.
- Szkoła może prowadzić kursy szkoleniowe, zajęcia sportowo – rekreacyjne i turystyczne nie
stanowiące działalności gospodarczej.
V POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA
§ 15
- Szkoła udziela uczennicom, ich rodzicom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej
i organizuje tę pomoc na zasadach określonych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej
z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U.2017poz. 1591). - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczennicom polega na rozpoznawaniu
i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczennic oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych uczennic, wynikających głównie:
- ze szczególnych uzdolnień;
- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z zaburzeń komunikacji językowej;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową uczennicy i jej rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczennic i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczennic.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Szkole jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje Dyrektor Szkoły.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają uczennicom nauczyciele, wychowawcy oraz psycholog, logopeda i terapeuci pedagogiczni.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
- rodzicami uczennic;
- poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
- placówkami doskonalenia nauczycieli;
- innymi szkołami i placówkami;
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci
i młodzieży. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
- uczennicy;
- rodziców uczennicy;
- Dyrektora Szkoły;
- nauczyciela, tutora, wychowawcy lub specjalisty prowadzącego zajęcia z uczennicą;
- poradni;
- kuratora sądowego;
- pracownika socjalnego.
- W Szkole pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być udzielana w trakcie bieżącej pracy
z uczennicą oraz w formie:
- zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć dydaktyczno-wyrównawczych;
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- warsztatów;
- porad i konsultacji.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom uczennic i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia prowadzą nauczyciele, wychowawcy i specjaliści.
- Nauczyciele, wychowawcy oraz specjaliści rozpoznają odpowiednio indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne uczennic, w tym ich zainteresowania
i uzdolnienia.
- Nauczyciele, tutorzy, wychowawcy oraz specjaliści prowadzą w szczególności obserwację pedagogiczną, w trakcie bieżącej pracy z uczennicami, mającą na celu rozpoznanie trudności
w uczeniu się oraz szczególnych uzdolnień.
- Szkoła wspiera rozwój uczennic zdolnych, w szczególności poprzez:
- organizowanie zajęć wspierając przygotowanie do konkursów i olimpiad;
- organizowanie wewnętrznych konkursów wiedzy;
- stosowanie motywacyjnego systemu nagradzania.
- Szkoła otacza opieką uczennice mające trudności w nauce poprzez:
- dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb;
- organizowanie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych i korekcyjno-kompensacyjnych;
- opiekę specjalistyczną psychologa i logopedy.
VI UCZENNICE
§ 16
Uczennice mają prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, wychowania i opieki;
- przejawiania własnej aktywności w zdobywaniu wiedzy i umiejętności;
- życzliwego i podmiotowego traktowania bez względu na osiągane wyniki w nauce;
- sprawiedliwej i jawnej oceny;
- poszanowania godności;
- rozwijania zainteresowań i uzdolnień;
- korzystania z pomocy nauczycieli w przygotowaniu materiału, który sprawia im trudności;
- korzystania ze wsparcia i pomocy Tutora – opiekuna wyznaczonego przez Radę Zarządzającą Szkoły.
§ 17
Do obowiązków uczennic należy:
- ścisłe przestrzeganie przepisów Statutu i Zasad Szkoły;
- udział w zajęciach edukacyjnych, przygotowywanie się do nich oraz właściwe zachowanie w ich trakcie;
- usprawiedliwianie, w określonym terminie i formie, nieobecności na zajęciach edukacyjnych;
- dbanie o schludny wygląd oraz noszenie obowiązującego w Szkole mundurku;
- przestrzeganie warunków wnoszenia oraz korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych na terenie Szkoły;
- aktywne uczestniczenie w zajęciach szkolnych;
- systematyczna i wytrwała praca nad wzbogaceniem swojej wiedzy, efektywnym wykorzystaniem czasu i warunków nauki;
- punktualne stawianie się na lekcje i uczęszczanie na wszystkie zajęcia objęte planem nauczania;
- przestrzeganie zasad kultury współżycia w odniesieniu do koleżanek, nauczycieli i innych pracowników Szkoły;
- godne reprezentowanie Szkoły.
§ 18
Uczennice obowiązuje odpowiedzialność za własne życie, zdrowie i higienę oraz rozwój. W związku
z tym uczennice obowiązuje absolutny zakaz picia alkoholu, palenia papierosów i zażywania narkotyków, środków odurzających lub innych używek oraz stosowania jakiejkolwiek formy przemocy.
§ 19
- Uczennica może otrzymać nagrody za: osiągnięcia lub postępy naukowe, sportowe, artystyczne, postawę społeczną, zaangażowanie w życie Szkoły. Nagroda może wystąpić w postaci:
- pochwały przez wychowawcę;
- pochwały przekazanej indywidualnie przez Dyrektora Szkoły;
- pochwały ogłoszonej wobec wszystkich uczennic przez Dyrektora Szkoły;
- nagrody rzeczowej;
- dyplomu uznania;
- listu pochwalnego do rodziców;
- innej, niż wymieniono w pkt 1. a – f powyżej, wg uznania Rady Zarządzającej Szkoły.
- Uczennica ma prawo zgłosić zastrzeżenia do przyznanej nagrody 14 dni od jej otrzymania.
- Uczennica może otrzymać karę w postaci:
- upomnienia ustnego udzielonego przez nauczyciela;
- upomnienia ustnego udzielonego przez Zastępcę Dyrektora ds. Wychowawczych;
- nagany pisemnej udzielonej przez nauczyciela lub Dyrektora Szkoły i złożonej do akt uczennicy;
- zawieszenia w niektórych prawach ucznia: (np. uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, reprezentowaniu klasy, Szkoły w konkursach lub zawodach oraz udziału w organizowanych przez Szkołę imprezach), na czas ustalony przez Radę Zarządzającą Szkoły;
- skreślenia z listy uczennic zgodnie z § 31.
§ 20
- W szkole działa Parlament Szkolny.
- Parlament tworzą przedstawicielki klas IV-VIII.
- W klasach IV – VIII wybierana jest Rada Klasy, której celem jest służba wszystkim uczennicom danej klasy.
- Rada Klasy liczy trzy osoby:
- Gospodynię;
- Członka ds. integracji i formacji;
- Członka ds. nauki.
- Zasady wybierania i działania Parlamentu Szkoły określa odrębny regulamin.
- Opiekuna Parlamentu Szkoły wybiera Rada Zarządzająca Szkoły.
- Regulamin Parlamentu nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
- Parlament Szkoły może przedstawić, Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły.
- Parlament może w porozumieniu z Dyrektorem podejmować działanie z zakresu wolontariatu.
VII Rodzice
§ 21
- Dla celów niniejszego Statutu zawsze, gdy mowa jest o rodzicach, rozumie się również inne osoby będące prawnymi opiekunami uczennic.
- Rodzice mają prawo do:
- uzyskiwania informacji na temat zadań i zamierzeń wychowawczo-dydaktycznych co do swoich dzieci;
- poinformowania o zasadach oceniania, klasyfikowania i promowania, obowiązujących w Szkole zgodnie z Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania;
- otrzymania porady i pomocy w sprawach wychowawczych oraz adresów placówek specjalistycznych w sytuacji, gdy wskazane będzie skorzystanie z ich pomocy;
- zgłaszania uwag mających na celu doskonalenie sposobu realizowania przez Szkołę jej zadań statutowych;
- uzyskiwania informacji i porad w sprawach wychowania oraz dalszego kształcenia swoich dzieci;
- wypisanie uczennicy ze Szkoły na własne żądanie.
- Do obowiązków rodziców uczennicy należy:
- dopełnienie czynności związanych z przyjęciem uczennicy do Szkoły, w tym podpisanie stosownych dokumentów;
- przestrzeganie Statutu i regulaminów wewnętrznych Szkoły;
- zapewnienie regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
- zapewnienie dziecku warunków umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych;
- współpraca z organami Szkoły, nauczycielami, przedstawicielami rodziców, innymi rodzicami,
regularne płacenie czesnego i wszelkich innych zobowiązań finansowych;
- regularne (minimum trzy razy w roku) spotykanie się obojga rodziców z tutorem.
§ 22
- W każdej klasie co roku wybierane jest jedno lub dwa małżeństwa, które pełnią funkcję Rodziców Odpowiedzialnych za Klasę (ROK-ów).
- ROK-owie czuwają nad:
a) regularnym i sprawnym przepływem informacji pomiędzy szkołą, a wszystkimi rodzinami;
b) wspomaganiem i pobudzaniem zaangażowania rodziców w wychowanie swoich dzieci m.in.
poprzez organizowanie cyklicznych spotkań i warsztatów.
VIII Nauczyciele i wychowawcy
§ 23
- Każdy nauczyciel realizuje cele wychowawcze jako równorzędne w stosunku do nauczania. Winien
on odznaczać się postawą moralną, zgodną z chrześcijańskim systemem wartości. - Nauczyciel Szkoły wychowuje i uczy powierzone mu uczennice oraz zapewnia im bezpieczeństwo.
- Podstawową zasadą pracy nauczyciela jest kierowanie się dobrem uczennic, dawanie im dobrego przykładu życia w Szkole i poza nią.
- Nauczyciel – wychowawca powinien się starać o rozpoznanie sytuacji i potrzeb swoich podopiecznych i otaczać je opieką. Z uczennicami i rodzicami podejmuje działania integrujące zespół klasowy.
- Nauczyciel Szkoły wspiera wychowawczą rolę rodziny poprzez realizowanie programu wychowawczego Szkoły i klasy oraz indywidualnego programu wychowawczego dla uczennicy.
- Nauczyciel stara się o stałe podnoszenie swoich kwalifikacji i umiejętności zawodowych.
- Nauczyciel ma prawo do:
- współdziałania w formułowaniu programu dydaktyczno-wychowawczego Szkoły;
- oceniania uczennic zgodnie z ich postępami w nauce i zachowaniu.
- W działalności wychowawczej i dydaktycznej nauczyciele Szkoły mogą stosować rozwiązania autorskie, wprowadzane w zespołach klasowych i przedmiotowych.
- Nauczyciel odpowiada za:
- bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu uczennic w czasie trwania dyżuru, zajęć szkolnych
i pozaszkolnych; - wyniki pracy dydaktycznej i wychowawczej;
- utrzymywanie stałego kontaktu i współpracę z rodzicami uczennic;
- powierzone mu mienie szkolne.
§ 24
- Nauczyciel ma obowiązek:
- podmiotowego traktowania uczennic i indywidualnego podejścia do nich;
- zrealizowania podstawy programowej z przydzielonych mu przedmiotów nauczania;
- zrealizowania szkolnego programu nauczania;
- kierowania się bezstronną i obiektywną oceną uczennic wg Wewnątrzszkolnych Zasad Oceniania oraz ich sprawiedliwego traktowania;
- wspierania w procesie nauczania i wychowania uczennic zdolnych, udzielania pomocy
w przezwyciężaniu niepowodzeń w nauce i integracji uczennicom słabszym; - reagowania na każdy przejaw braku kultury, niszczenia sprzętu i pomieszczeń szkolnych oraz użycia przemocy;
- przygotowania się do każdej lekcji i zajęć dodatkowych;
- współpracy z innymi nauczycielami w ramach spotkań zespołów wychowawczych
i przedmiotowych; - współpraca z pozostałymi pracownikami Szkoły;
- przestrzegania postanowień Rady Pedagogicznej i decyzji Rady Zarządzającej Szkoły;
- tworzenia własnego warsztatu pracy i korzystania z pomocy dydaktycznych;
- współpracy z rodzicami oraz informowania na bieżąco rodziców o postępach i zaniedbaniach uczennic;
- ciągłego doskonalenia kwalifikacji zawodowych;
- uczestniczenia w zebraniach z rodzicami w czasie dni otwartych i spotkaniach okresowych oraz czynnego udziału w posiedzeniach Rady Pedagogicznej, organizowanych szkoleniach, imprezach i uroczystościach szkolnych;
- codziennego zapoznawania się z zastępstwami oraz zarządzeniami i ich realizacji;
- systematycznego oceniania umiejętności i wiadomości uczennic;
- pełnienia dyżurów podczas przerw lekcyjnych zgodnie z określonymi procedurami.
- W przypadku nieprzestrzegania przez pracowników Szkoły porządku i dyscypliny pracy oraz obowiązków stosuje się odpowiednio przepisy prawa pracy.
§ 25
- Nauczyciele prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą Zespół Klasowy, którego zadaniem jest
w szczególności ustalenie zestawu programów nauczania i wychowania dla danego oddziału oraz jego modyfikowanie w miarę potrzeb. - Zespół Klasowy przedstawia Radzie Zarządzającej Szkoły stanowisko w sprawie skreślenia uczennicy z listy uczennic.
- Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
- Nauczyciele, po uzyskaniu zgody Rady Zarządzającej Szkoły, mogą współpracować z Rodzicami
i osobami nie posiadającymi uprawnień pedagogicznych, prowadząc wspólnie zajęcia w danym oddziale.
§ 26
Zakres zadań pracowników nie będących nauczycielami określa indywidualnie Dyrektor Szkoły.
IX TUTORING RODZINNY
§ 27
- Szkoła realizuje model tutoringu rodzinnego, który polega na wspieraniu uczennicy w jej rozwoju oraz rodziców w wychowaniu dzieci.
- Tutor to osoba wyznaczona przez Radę Zarządzającą Szkoły pełniąca funkcję indywidualnego doradcy rodziny.
- Podczas spotkań, które odbywają się minimum trzy razy w roku, tutor wspólnie z rodzicami nakreśla plan rozwoju dziecka i pomaga w znalezieniu najbardziej odpowiedniego sposobu jego realizacji.
- Spotkania Tutora z uczennicą są dostosowane do jej indywidualnych potrzeb, możliwości
i predyspozycji. Uczennica jest objęta opieką wychowawczą i dydaktyczną.
X Budżet Szkoły
§ 28
- Działalność Szkoły finansowana jest z:
- opłat wnoszonych przez rodziców uczennic (czesne, darowizny itp.);
- dotacji budżetu państwa lub samorządu lokalnego;
- innych źródeł, takich jak subwencje, darowizny;
- środków własnych Stowarzyszenia.
- Wysokość czesnego oraz innych zobowiązań finansowych ustala Zarząd Stowarzyszenia.
- Czesne płatne jest do 10 dnia każdego miesiąca w ciągu całego roku kalendarzowego.
- W przypadkach szczególnie uzasadnionych, na pisemny wniosek rodziców, Zarząd Stowarzyszenia może przesunąć termin wpłaty lub obniżyć wysokość czesnego.
- Dodatkowo opłacane są przez rodziców w szczególności: obiady, podręczniki, zeszyty, agendy, stroje sportowe, mundurki, świetlica, wycieczki, wyjazdy i autobus szkolny.
§ 29
Prowadzenie Szkoły nie jest działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o działalności gospodarczej.
XI Zasady przyjmowania UCZENNIC do Szkoły i skreślania z listy
§ 30
- Przyjęcia do Szkoły dokonuje się z zachowaniem zasady powszechnej dostępności.
- Decyzję o przyjęciu uczennicy do Szkoły podejmuje Rada Zarządzająca Szkoły po przeprowadzeniu rozmów z jej rodzicami oraz – w sytuacji dzieci w klasach IV-VIII – z uczennicą.
- Szkoła oparta jest na ścisłej współpracy z rodzicami i założeniu, że rodzice są pierwszoplanowymi wychowawcami dziecka.
- Do kryteriów branych pod uwagę przy przyjmowaniu do Szkoły, z uwzględnieniem postanowień pkt 3 powyżej, należą m.in.:
- akceptacja przez rodziców Statutu Szkoły i obowiązującego w Szkole zbioru zasad;
- podpisanie przez rodziców umowy o naukę;
- wyniki zadań sprawdzających;
- wyniki w nauce;
- dojrzałość szkolna;
- możliwości adaptacji uczennicy w Szkole;
5. Uczennice mogą być przyjmowane do Szkoły także w ciągu roku szkolnego.
§ 31
- Uczennica może zostać skreślona z listy uczennic w przypadku:
- rezygnacji rodziców, braku możliwości kontaktu z rodzicami oraz braku współpracy z ich strony
w zakresie pracy dydaktycznej i wychowawczej z dzieckiem; - nieprzestrzegania przez rodziców Statutu i innych aktów wewnętrznych Szkoły;
- otrzymania oceny nieodpowiedniej z zachowania w klasyfikacji śródrocznej lub końcowo rocznej;
- gdy uczennica dopuści się: kradzieży, jakiejkolwiek formy przemocy, palenia tytoniu, picia alkoholu, zażywania lub posiadania narkotyków, zachowań obscenicznych, stworzenia zagrożenia bezpieczeństwa własnego i innych osób, lekceważenia obowiązków szkolnych oraz nauczycieli
i innych pracowników Szkoły; - zachowania podważającego autorytet i renomę Szkoły, jej organów i pracowników;
- braku postępów w nauce wynikających z braku pracy uczennicy.
- Decyzję w sprawie skreślenia uczennicy z listy podejmuje Rada Pedagogiczna i Rada Zarządzająca Szkoły.
- Od powyższej decyzji rodzicom uczennicy przysługuje prawo odwołania się do Zarządu Stowarzyszenia w terminie 14 dni od daty otrzymania jej na piśmie.
- Decyzja Zarządu Stowarzyszenia jest ostateczna.
§ 32
Szkoła posiada Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania. Załącznik nr 1.
XII Postanowienia końcowe
§ 33
- O decyzji dotyczącej likwidacji Szkoły Zarząd Stowarzyszenia zawiadamia rodziców, uczennice, Kuratora Oświaty, gminę, na terenie której znajduje się Szkoła najpóźniej na 6 miesięcy przed likwidacją, która może mieć miejsce z końcem roku szkolnego.
- Statut Szkoły może być zmieniony przez Zarząd Stowarzyszenia, o czym powiadamia on Dyrektora Szkoły.
- O decyzjach w sprawie powierzenia i odwołania z funkcji Dyrektora i jego zastępców, zmian w Statucie, Zarząd Stowarzyszenia powiadamia Kuratora Oświaty.
§ 34
- O decyzji zabrania dziecka ze Szkoły rodzice informują Dyrektora minimum dwamiesiące wcześniej.
- Koszt zniszczonych lub uszkodzonych celowo przez uczennicę mebli, pomocy naukowych, ścian itp. pokrywają rodzice w ciągu 2 tygodni od dnia ustalenia sprawcy oraz okoliczności zdarzenia.
§ 35
Dyrektor Szkoły zapewnia możliwość zapoznania się ze Statutem Szkoły wszystkim członkom społeczności szkolnej.
Statut wchodzi w życie z dniem 1 września 2020 r.
_______________________ _______________________
Dyrektor Szkoły – Monika Mikuła Prezes Zarządu – Laurent Nal
__________________________
Członek Zarządu – Marcin Biełka